onsdag 18 januari 2012

Guys, vi åkte precis upp för rulltrappan på McDonalds

Kanske dags att uppdatera er lite om what's cooking i mitt amerikanska liv.. Det händer så mycket hela tiden och när man inte är iväg och gör nåt så är man för trött för att få något vettigt skrivet här. Så då har det helt enkelt inte blivit av. Men nu så!

Var som sagt bowling och middag fredag kväll. Vi åt på en mexikansk restaurang en bit härifrån och jag kan ju säga att så mätt har jag inte varit på länge. Alla fick sjukt mycket mat för inte sjukt mycket pengar. Värt! (Bowlingen gick dock jättedåligt. Men det skriver jag inte här.)

Lördag blev vi bjudna på lite frukost betående av en massa sorters bagels (vissa nyttigare än andra..hömhöm), yoghurt, apelsinjuice mm. Och donuts, inte att förglömma. Man vill ju inte riskera att få för lite socker och friterat på detta stället ;) En tripp ner till stan stod sedan på eftremiddagens schema. Mycket upplevelserikt kan man lugnt säga! Vi hoppade på the "L" (alltså the elevated,typ som tunnelbana, fast mestadels upphöjd över gatuhöjd) ner till centrum, eller "The Loop" som det kallas. Vistelsen i downtown inleddes på en restaurang vid namn Ed Debevic's, vilket är ett mycket märkligt ställe i mitt tycke. Grejen med det är nämligen att personalen är medvetet otrevliga mot gästerna. Alltså, de spelar otrevliga och fäller en massa bitchiga kommentarer. En såndär grej som aldrig skulle funka i Sverige. Verkligen spännande att se alla kulturskillnader som uppenbarar sig hela tiden.

                                           Mat på Ed's. Eat and get out.

Trippen fortsatte till de viktigaste sevärdheterna, som the bean och Chicagos gigantiska staty av Marilyn Monroe. Och helt enkelt själva downtown, som är en sevärdhet i sig. Det är verkligen en häftig känsa att vara här, att se de siluetter av byggnader jag ser från mitt fönster komma närmre och närmre ju längre man åker med tåget för att till slut titta upp på dem där de sträcker sig långt upp över huvudet. Har aldrig sett så höga byggnader i mitt liv. Sjukt mäktigt! Och rätt vackert på nåt vis.. Eller vad tycker ni?

                                           Downtown. Jodå.

                                                     Gustav och Manfred under Bönan.


The windy city bjöd dock på rejäl kyla, så det var rätt plågsamt att ta ur händerna ur vantarna för att ta kort, ja ganska jobbigt att gå omkring på stan överhuvudtaget. Så efter ett stopp på starbucks tog vi oss till ett köpcenter precis intill Hancock building för att hålla värmen innan middagen. Vi hittade bland annat den coolaste Lego-butik jag nånsin varit i. Av aaaalla dem jag har varit i.

                                          Chicagos skyline i Lego någon?


                                                    Found my man. Yes yes.


Som om inte det var nog avslutades vår outing med middag på USAs till ytan största McDonalds. Fränt! De hade rulltrappa..

På söndag förmiddag gick vi nåt kvarter bort från campus till North Park Covenant Church där vi nya studenter bjöds på frukost innan vi var på gudstjänsten där. Det var rätt likt en gudstjänst i Svenska Kyrkan där hemma, så det kändes rätt vant. Förutom prästen då. Han lät precis sådär amerikanskt passionerad med Martin Luther King-darr på rösten när han pratade och läste bibeltexten med en inlevelse jag sällan hört maken till. Gött! Men han blev nästan lite skrämmande energisk ibland.. Efter gudstjänsten fick alla vi SVF-svenskar åka hem till olika församlingsmedlemmar för att äta lunch. Riktigt spännande att få se ett äkta amerikanskt hem och möta även lite äldre amerikaner och höra vad de har att säga om livet och sitt land och allt möjligt annat. Det blev att vi blev kvar där långt inpå eftermiddagen. Heltrevligt!

Måndag blev det mest skönt häng med alla fina SVFare som man inte sett på länge. Sjysst värre.

Och så idag var den stora dagen inne, lektionsstarter. Har nu testat på de första två av mina fyra kurser, nämligen U.S. since 1877, alltså en historiekurs, samt sociologikursen Marriage and Family. Tror att båda kan bli väldigt interessanta, dock på helt olika sätt. Historia för att jag inte har så stor koll på Amerikansk historia och Marriage and family för att jag tror att man kan lära känna en kultur på ett intressant sätt genom att studera familjeliv och synen på relationer. Det kommer nog bli rätt mycket läsning dock och jag har köpt böcker för en halv förmögenhet för att kunna göra den läsningen. Men det får det vara värt. Jag gör ju faktiskt bara detta en gång.

                                          Old Main på campus


Ojoj vad långt det blev idag. Priset man får betala om man är dålig på att uppdatera. Grattis om du orkade läsa såhär långt! Lovar att skriva mer frekvent i framtiden så det kan bli lite kortare. Bättre för alla helt enkelt.

(Har föresten ändrat headerbilden till en jag tagit själv. Och det är ju ganska coolt i mitt tycke.)

2 kommentarer:

  1. Helena i Ljungsbro18 januari 2012 kl. 18:02

    Härligt Lisa!

    Njut av varenda kg, för det är det värt!

    ;-)

    SvaraRadera