fredag 10 februari 2012

Konst. Helt enkelt.

Framsteg mina vänner! Inte ens en vecka sen jag bloggade sist ju. Så denna gången blir det förhoppningvis inte så hiskeligt långt..

Har varit en väldigt vanlig skolvecka. Provet i måndags gick väl sådär, tidsgränsen blev väldigt stressande.. Men det spelar ju faktiskt ingen roll. Jag kan ändå inte använda betygen jag får här till något senare i livet (Om jag inte väljer att studera mera här i staterna. Men det tror jag ju inte att jag kommer göra). Det viktigaste är att jag lär mig grejer för min egen skull och gör det mesta av livet här medan jag kan. Och det tycker jag att jag gör! Allt lär man sig ju inte i skolbänken heller.

Här på skolan finns mycket aktviteter för den som vill, bland annat något som heter Intramural sports, som är typ som korpen. Man sätter ihop ett mer eller mindre seriöst lag och tävlar mot andras självihopsatta lag. Både de svenska och de amerikanska killarna från SVF (plus några till) har satt ihop varsitt basketlag och i onsdags var det dags för den stora striden; de två lagen skulle mötas. En mycket underhållande match måste jag säga. Kanske inte så mycket kvalitetsbasket, men man kunde se att de hade kul iaf. Och det är ju huvudsaken med sport, eller hur? ;)

Basket basket


Igår var jag med mina vänner Gustav, Carl, Taylor, Niclas och Frida på The Art Institute nere i stan. Det är ett väääldigt stort och rätt creddigt konstmuseum som har original av en massa kändisar som Matisse, Monet, Picasso, Van Gogh, Dalí och Chagall. Rätt fränt att se! De hade en kampanj att alla chicagobor fick gå in gratis t.o.m idag, så då är det klart att vi passade på. Pga att grabbarna var tvungna att vara tillbaka på campus för ännu en basketmatch var tyvärr vår tid där lite begränsad. Hade lätt kunnat gå en timma till! Men hann som sagt iaf kolla på en del grymma grejer, typ Van Gogh's kända sovrumstavla, några Monet-näckrosor, Högaffelmannen av Grant Wood och Picassos gamla gitarrist (som vi fö har en posterkopia av på väggen i vårt rum). Vet inte hur tillåtet det är att lägga upp mina foton på tavlorna här, så det får bli lite länkar istället.

Art Institute från utsidan

Gustav är lite rädd för lejon..

Okej, en bild kan jag väl få ha med.. Bara för att Taylor och Van Gogh har nåt gemensamt. Red beard connection.


Nej nu blir det lite lunch innan dagens lektioner startar. Vad helgen har att bjuda på är ännu okänt, så det får jag berätta om i efterhand helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar