torsdag 23 februari 2012

Det är ju inte för inte som höstnougat är min favorit i aladdin-asken...

Äntligen fri! Äntligen tid att blogga! Haha nädå men.. Känns som ett stort ok lyfts av mina axlar då jag nu lämnat in veckans tredje och sista uppsats och skrivit andra och sista provet under samma tidsperiod. Tror att allt gått rätt ok också trots stress och press. Men nu kan jag bara ta det piano resten av veckan och det är ju hur sjysst som helst :) Kände direkt efter provet att stressen släppt iaf iom att jag fick världens huvudvärk. Inte lika sjysst.

Ska kanske ta och berätta om vad som hänt sedan sist (förutom födelsedag och pluggpluggplugg) iaf så ni inte behöver sitta på nålar längre. Har varit väldigt vanligt colegeliv till största delen, så jag tar bara upp de lite större eventen. För det har faktiskt varit några sådana sen sist.

Onsdag kväll åkte nästan hela SVF-gruppen, både svenskar och amerikaner ner till stan och vad som kallas Chicagos broadway för att se på musikal. Det var skolan som bjöd oss svenskar, amerikanerna fick rabatt, och South Pacific var showen som stod på programmet. Var väl inte den bästa jag sett, lite seg här och där, men den hade en del sjysst musik och roliga nummer. Men det var utan tvekan sjukt härligt att vara tillsammans med nästan hela gruppen igen. Var inte igår direkt. :) Efter musikalen satte vi oss på röda linjen mot downtown och the Cheesecake factory, alltså en restaurang som har massa sorters cheesecake. Alltså en massa sorter. Vi lyckades till slut välja varsin och medan en del av gruppen stannade kvar för att äta där tog jag och en bunt av mina vänner L:et tillbaka mot skolan. Och hade lite cheesecake party på tåget. Var jättemysigt, hur konstigt det än låter.

Cheesecake på tåget? Javisst!


Torsdag efter skolan åkte jag med min roommate Jamie hem till hennes familj, som bor i en av förorterna en bit utanför Chicago och åt middag där. Var hur trevligt som helst och maten var jättegod. Gött att få lite hemlagad mat ibland som omväxling. Ska spendera påskhelgen där också och efter att ha träffat hennes familj så ser jag verkligen fram emot det! Kommer nog bli awesome.


Innan baletten
Glass i stora lass
Fredag kväll blev det ännu en ny upplevelse; Linnea tog med mig och Hanna på en förställning med Chicagos balett! Har aldrig varit på en balettföreställning förut, så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Första dansen var lite märklig måste jag erkänna.. Det var ingen riktig musik utan mest en massa ljud och jag uppskattade det inte så mkt. Tänkte att jag skulle få kämpa mig igenom de nästa två akterna.. Men oj vad fel jag hade! Andra dansen var en lite mer traditionell balett och det var hur vackert och bra som helst. Man blev helt tagen. Och när man då inte trodde att det kunde bli så mycket bättre så kom tredje akten och bevisade än en gång att jag hade fel. Den var verkligen helt fantastisk! Trodde knappt att en dans kunde uttrycka så mycket! Vet inte hur jag ska beskriva det i ord, så ni får helt enkelt nöja er med detta.. Efteråt tog vi oss till ett glasshak som heter Margie's som Linnea tyckte vi måste gå till. Vi beställde en banana-split som vi delade på tre personer. Och det var absolut lagom. Så sjukt mycket glass! Fattar inte hur någon kan äta en sådan själv...



Fikaaaa
Och sen kom helgen och en massa plugg.. Med lite paus på lördag eftermiddag, då jag och några till blev utbjudna på fika av en av amerikanernas mamma. Hon tog oss till ett ställe, som skulle likna ett litet franskt café, och de hade mängder jättefina bakelser och kakor. Jättemysigt det också. Och välbesökt! Vi fick vänta i nästan 35 minuter innan vi blev visade till ett bord.




Så ja, som ni märker har jag varit väldigt kulturell på sistone. And I like it! Finns så mycket möjligheter att uppleva saker här som man inte har hemma. Så det gäller att passa på.

Väldigt vacker soluppgång på min födelsedag. Bara som en parantes

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt - och roligt att få höra lite om vad som händer i den "stora världen"! Jag njuter med dig!

    SvaraRadera
  2. Helena i Ljungsbro23 februari 2012 kl. 22:54

    Lite avis faktiskt!

    Keep up the good blogging!!!!

    SvaraRadera