lördag 3 mars 2012

Anderson och Pettersson och Lundström och jag. Eller ja, mest Anderson och jag egentligen.. But where's Kevin?

Då var jag här igen, äntligen. Ska se om vi kan få till ett nytt litet inlägg, har en del att berätta om veckan som gått.

Fredag förra veckan spenderade jag kvällen med Niclas, Frida och Agnes. Vi var på en konsert här på skolan som några av musikeleverna stod för. Var en klassisk konsert med många operastycken, men alla var väldigt duktiga! Imponerande. Sen hängde vi på Donken ett bra tag innan vi gick tillbaka till campus och hade resten av kvällen i Anderson (dormet där jag bor). Slappt och fint.

Keir och en rätt stor dalahäst.
Lördag bestod av en tripp ca 15 min bort, till svenskområdet Andersonville (ja, Anderson är väldigt svenskt enligt amerikanerna, så de döper svenskanknutna saker till det rätt ofta..). Där finns Swedish bakery, Ericksons delikatessen (affär med svenska specialiteter, typ knäckebröd, marsánsås och gula ärtor), ett svensk-amerikanskt museum, en jättestor dalahäst med svenskmotiv etc. Ganska gulligt område och de hade några sjyssta affärer som vi kikade runt i. Och så fikade vi såklart. Dock inte på Swedish bakery, då kön var jättelång, men dock på ett annat ställe som var helt ok, men inte lika svenskt.. ;) Men, svenska saker kan man ju faktiskt få när man kommer hem. Det enda jag verkligen har saknat de senaste veckorna har varit semlor. Har inte lyckats få tag på nån sån. Men jag får väl svänga ihop några i juni när jag kommer hem igen. Lördag kväll kollade jag i alla fall på svensk film med Hanna, Linn och Eric; Låt den rätte komma in. Har sagt till mig själv sen jag läste boken att jag inte vill se filmen, men några av våra amerikanska vänner anser att det är en av tidernas bästa filmer, så jag gav den ändå en chans. Och den var faktiskt inte lika äcklig som boken (ett plus). Fortfarande inte nån favorit dock...Satt sen och pratade halva natten. Blir ofta så här.



Ensamma hemma?

Söndag blev det upp och äta brunch innan nästan hela svf-gruppen begav sig norrut mot Winnetka, som ligger kanske 20 minuter bort från North Park. Det var vår vän Keir som bjudit hem alla till sig på middag och häng. Vi fick lite dricka och snacks när vi kom dit och sen gick vi på en promenad i området. Är ett sjukt fint område, som bland annat kan stoltsera med huset där Ensam Hemma är inspelad. Och en massa andra fina hus. Kändes verkligen som att vandra runt i en amerikansk familjefilm..
Havet? Nä.


Tog även en sväng till Winnetka beach och man insåg igen hur otroligt stor Lake Michigan är! Känns som att vara vid havet. Galet. Sen blev det tillbaka hem till Keir för middag. Och vilken middag sen! Helt vansinning god mat och hans föräldrar servade oss och var hur trevliga som helst. Hade  verkligen en kanonbra dag! Jättehärligt att bara umgås med SVF-familjen igen också. Har allt saknat det lite. Blir ju inte att man umgås på samma sätt här som man gjorde i sverige där vi alla bodde i samma hus och gick på samma lektioner jämt.


Sen dess har en vanlig skolvecka gått. Hade mid-term i Shakespeare i onsdags, annars inget uppseendeväckande. Förutom torsdag, då jag och några till var och kollade på "One acts" som teatereleverna på skolan höll i. Alltså relativt korta skådespel bestående av en akt var. Det var helt ok bra, väldigt duktiga både skådespelare, manusförfattare, regissörer och tekniker av olika slag.

Och så trodde vi att vi skulle få vår i onsdags då solen sken och det var 15 grader varmt! Men så började det snöa igen igår.. Vädret vet inte riktigt vad det vill i den här stan.

Igår hade vi lite tjejkväll, vilket också kändes välbehövligt, var länge sedan. Vi gjorde chokladbollar och bara pratade hur länge som helst. Fint! Kom nu precis tillbaka från ARA efter att ha suttit där och tjötat i drygt två timmar.. hehe. I eftermiddag blir det att åka iväg på gudstjänst i en kyrka en bit bort, tydligen en enorm kyrka. Så det ska bli spännande. Återkommer om det senare.

1 kommentar:

  1. http://www.algonet.se/~sv/usa.htm
    Bara ett litet tips från en semmelälskare.
    Christer

    SvaraRadera