måndag 26 mars 2012

Hemma

Här har det inte blivit mycket uppdaterat på ett tag.. Denna veckan sedan vi kom tillbaka från NYC har varit en riktigt fin vecka med sol och en väldans massa plusgrader då man bara umgåtts en massa med folk och haft det gött, så jag har inte velat spendera min tid vid min dator. Dessutom var det lite överväldigande att tänka på hur man sammanfattar en vecka i New York i ett enda blogginlägg som folk faktiskt orkar läsa. Jag vet inte hur man gör. Bildbomb med undertexter? Får nog bli så. Here it goes.

Hittade lite gungor
Första dagen tog vi en promenad genom heeela Central Park, från vårt hostel i södra Harlem till Times Square


How does she knooooow youu love heer..
Selfie på en bro















Stor lysande amerikansk flagga vid Times Square.
5th avenue och en gul taxi. Jodå.





M & M's world. En massa massa m&m's och m&m relaterade grejer.


Times Square

Andra dagen var jag och Linnea lite kulturella och gick till MoMA,
 Museum of Modern Art, och såg lite Van Gogh, Picasso
 och Warhol. Snyggt museum, men jag gillar Art Institute här i Chicago bättre faktiskt.


Vi tog en tur upp i Empire State Building. 
väldigt måktigt må jag säga!
Utsikt och resesällskap



Vi gick till Ground Zero och det minnesmärke som nu finns
där The Twin Towers stod för 11 år sedan.
Battery Park, där vi spenderade resten av dagen i solen
Det är verkligen en stad av kontraster. Natur och arkitektur





En sån där grej som det känns jättekonstigt att se i verkligheten.
Den bara finns på riktigt helt plötsligt.
För att se Phantom of the Opera på Broadway!
Den var bra, inte minst fantomen. Vilken pipa.
Samma kväll åkte Linnea och jag
tillbaka in till Times Square


Niclas på Roosevelt Island, dit vi åkte med linbana över vattnet
Utanför FNs högkvarter


Ellen's Stardust Diner:
en diner där personalen gick runt
och sjöng och hade performances
bland borden. Sjukt kul!
Och vår välanvända subway-karta..
Rockefeller Center
Jättegod och jättebillig mat i Chinatown.
Kan man ju inte ge annat än två tummar upp!

New York Public Library. Insåg återigen hur mycket jag gillar bibliotek!

Metropolitan Opera som Linnea och jag hittade av en slump när vi var ute och upptäckte en dag.
Ibland har man flyt :)
Tja, det var lite glimtar i alla fall. Vi hade hur som helst en väldigt bra vecka! Ni får väl helt enkelt fråga mig mer om det om ni undrar nåt eller så.
Veckan som gått har som sagt varit kanon! Har spendera mycket tid ute på det som kallas Greenspace, alltså de grönområden som finns mellan byggnaderna på campus. Har varit shortsväder nästan hela veckan. Blir väldigt förvirrande så man tror man har sommarlov, fast egentligen borde man plugga lite.. Men plugget har inte dragit igång i full skala efter springbreak än, så jag har inte haft för dåligt samvete. Helt grym vecka helt enkelt. Inser bara mer och mer hur mycket jag tycker om de här människorna jag har privilegiet att spendera mina dagar med.
Igår var jag och några till i ett område som heter Armitage och tog en fika. Det är ett väldigt gulligt ställe, ganska exlusivt, men det finns väldigt fina gator att strosa runt på. Vi hittade ett ställe som hette Argo's som hade en massa sorters teer som man kunde få både varma och kalla och jag vet inte vad. Mycket trevligt! Och sen på kvällen var vi ett gäng som åkte iväg och åt påm en Etiopisk restaurang. Vi var tolv personer, fick in tre stora fat mer röror och grytor com man sedan åt med händerna med hjälp av en slags surdegspannkaka. Det var väldigt speciellt, men väldigt gott! Och det blir en speciell känsla när man sitter och äter tillsammans frän samma fat. Gemenskapen är total :)
Idag har varit en väldigt slapp dag. Har inte gjort någonting egentligen.. Men snart ska jag iväg och göra lite våfflor. Man måste ju fira våffeldagen trots att man är i utlandet. (Mina föräldrar nämnde nån gång för ett tag sen att min blogg handlar mycket om mat.. Det är nog sant. Men det är ju en stor del av upplevelsen också!)
Hoppas allt är fint med er som läser! Vi hörs snart igen hoppas jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar